چگونه زبان چینی یاد بگیریم؟

آنچه در این مطلب خواهید آموخت :

چینی نسبت به سایر زبان ها کمی دشوار تر است. از این رو برای بادگیری آن باید وقت زیادی بگذارید و هر روز تمرین و تکرار داشته باشید.
برای اینکه سریع تر به زبان چینی صحبت کنید، اصطلاحات و عبارات آن را یاد بگیرید. سعی کنید در هر جایی که قرار می گیرید زبان چینی را فراموش نکنید. از اصطلاحات آن روزمره استفاده کنید و خودتان را غرق در زبان کنید.
در ادامه با برخی از روش های یادگیری زبان چینی آشنا می شویم.

 

چگونه زبان چینی یاد بگیریم؟

زبان ماندارین را تمرین کنید

در کشور چین دو نوع زبان وجود دارد. زبان کانتونی و ماندارین.
ماندارین در سرزمین اصلی چین صحبت می شود. از همین رو اگر می خواهید در چین و مردمان سرزمین اصلی آن ارتباط برقرار کنید، بهتر است زبان ماندارین را انتخاب کنید. زبان کانتونی در آمریکای شمالی مورد استفاده است. اگر قصد ارتباط با مردمان چینی ساکن در کانادا و ایالات متحده را دارید یادگیری این زبان مناسب تر است.
البته در زبان چینی گویش های متنوعی وجود دارند که ماندارین و کانتونی دو نوع اصلی آن ها هستند. زبان ماندارین برای معاملات بین چین و آمریکای شمالی هم مورد استفاده است. اگر قصد دارید با شرکت های چینی معاملاتی داشته باشید، یادگیری این زبان به شما کمک می کند.
زبان ماندارین: زبان چینی کمی پیچیده است. وقتی از آهنگین بودن آن صحبت می شود، یعنی اگر کلمه ی یکسانی به گونه ای دیگر تلفظ شود معنای آن تغییر می کند. از همین رو باید با تلفظ های کلمات دقت کنید. برای اینکه به این تلفظ ها تسلط پیدا کنید، باید به خوبی به صحبت ها گوش دهید. فیلم و اخبار تماشا کنید تا بیشتر با کلمات آشنا شوید. زبان ماندارین ۴ لحن متفاوت دارد:
۱)سطح
۲)بالا رونده
۳)خارج شدن
۴)ورود/توقف نهایی

 

کلمات ساده چینی را یاد بگیرید

هرچه کلمات چینی بیشتری را یاد بگیرید، در مکالمات خود بهتر پیش می روید. ابتدا کلمات ساده چینی را بیاموزید.
اوقات روز (صبح: zǎo shàng، بعد از ظهر: xià wǔ، عصر: wǎn shàng) قطعات بدن (سر: tóu، پا: jiǎo، دست: shǒu) مواد غذایی (گوشت گاو: niú ròu، مرغ: jī، تخم مرغ: jī dàn، رشته فرنگی: miàn tiáo) همراه با رنگ‌ها، روزها، ماه‌ها، کلمات حمل و نقل، آب و هوا و غیره.
از آنجایی که زبان چینی بسیار گسترده است، وقتی کلمه ای را یاد می گیرید نسبت به تلفظ درست آن هم آگاه باشید؛ چرا که ممکن است با تلفظ کلمه به صورت دیگر معنای آن کاملا تغییر کند.

 

اعداد چینی را حفظ کنید

یادگیری اعداد هم به شما کمک می کند تا در مکالمات خود به مشکل برخورد نکنید. اعداد در زبان چینی اصول و قواعدی دارند که شما با یادگیری ۱۰ عدد اول می توانید تا ۹۹ به کمک قواعد بشمارید.
یک: نحوه نوشتن (一) یا yī، نحوه تلفظ [eee]
دو: نحوه نوشتن (二) یا èr، نحوه تلفظ [err]
سه: نحوه نوشتن (三) یا sān، نحوه تلفظ [saan]
چهار: نحوه نوشتن (四) یا sì، نحوه تلفظ [ssuh]
پنج: نحوه نوشتن (五) یا wǔ، نحوه تلفظ [woo]
شش: نحوه نوشتن (六) یا liù، نحوه تلفظ [lee-yoe]
هفت: نحوه نوشتن (七) یا qī، نحوه تلفظ [chi]
هشت: نحوه نوشتن (八) یا bā، نحوه تلفظ [baa]
نه: نحوه نوشتن (九) یا jiǔ، نحوه تلفظ [jee-yo]
ده: نحوه نوشتن (十) یا shí، نحوه تلفظ [sh]

پس از تسلط بر اعداد یک تا ده، می ‌توانید با گفتن عدد در موقعیت ده‌ ها، سپس کلمه 十، و به دنبال آن عدد در موقعیت شخص، شمارش دو رقمی را ادامه دهید. مثلا:
شماره 48 به صورت (sì shí bā) 四 十八 نوشته می‌ شود، و معنای واقعی کلمه به معنی “چهار تا ده به اضافه هشت” است. عدد 30 به صورت sān shí) 三十) نوشته می‌ شود، و معنای واقعی کلمه به معنی “سه تا ده” است. عدد 19 به صورت yī shí jiǔ) 一 十九) نوشته می ‌شود، و معنای واقعی کلمه به معنای “یک ده به علاوه نه” است.

 

اعداد چینی را حفظ کنید

 

عبارات مهم در زبان چینی را تمرین کنید

ابتدا از عبارت های ساده شروع کنید. سلام و احوالپرسی از عبارات پایه زبان چینی هستند که هر زبان آموزی باید آن ها را بلد باشد. در زبان ماندارین ، کلمه “سلام” برای گفتگوهای عامیانه و غیر رسمی “ni hao” و برای مکالمات رسمی مثل صحبت کردن با یک رئیس یا همکار “nin hao” است. با افعال، اسامی، اعداد و … آشنا شوید و در مکالمات خود بکار ببرید. آشنایی با عبارات و اصطلاحات زبان چینی و همچمین دانستن معنای کلمات مهم ترین مسئله در زبان می باشد.

 

عبارات مهم در زبان چینی را تمرین کنید

دستور زبان پایه چینی را یاد بگیرید

برخی بر این باورند که زبان چینی دستور مشخصی ندارد اما در زبان چینی قوانینی وجود دارد که نسبت به سایر کشور ها متفاوت است. در زبان چینی اکثر کلمات هجاهای واحدی دارند که کلمات مرکب را می سازند.

 

دستور زبان پایه چینی را یاد بگیرید

خواندن و نوشتن کاراکتر های چینی

یکی از سختی های زبان چینی، یادگیری کاراکتر های چینی است. اما با تمرین می توانید به آن ها تسلط پیدا کنید. بیش از پنجاه هزار کاراکتر در زبان چینی وجود دارد که اکثرا به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی شاید ۲ تا ۴ هزار کاراکتر استفاده شوند که با تمرین و تکرار می توانید آن ها را به خاطر بسپارید. کتاب های زیادی هم برای یادگیری کاراکتر های چینی وجود دارند که با تهیه آن ها بهتر با این موارد آشنا می شوید. با یادگیری کاراکتر های چینی، به ادبیات کانتونی، ژاپنی، کره‌ای و… هم تسلط پیدا می کنید. بهترین آموزشگاه ربان چینی در تهران با اساتید خوب در کنار شماست کافی است تماس بگیرید.

logo got

شعب گات

  • گات کاشانی (مرکزی)
  • گات جنت آباد
  • گات پونک
  • گات جردن
  • گات ولیعصر
  • گات رسالت
  • گات گرگان (گلستان)
  • شعبه آنلاین گات

جدیدترین مقالات

سبد خرید